Boldog Batthyány László Katolikus Általános Iskola




9900 Körmend, Kölcsey u. 12.
telefon: 94/594-398
e-mail: bblkai@martinus.hu

Tartalmi megújulás lehetősége az oktatásban

  nyomtatási kép

80 milliós támogatás négy nevelési intézménynek Körmenden

Ma az óvodából az iskolába érkező gyerekek között ötévnyi fejlődésbeli különbség van, amely tovább növekszik az iskolai évek alatt. A 4. osztály végére 40 százalékuknak alapvető szövegértési problémája van, és úgy kerülnek ki a 8. osztályból, hogy 25 százalékok funkcionális analfabéta, nem érti, amit olvas. A különböző felmérések tragikus eredményei vezettek a kompetencia alapú oktatás jelentőségének felismeréséhez, hogy használható tudáshoz jussanak a mai iskolások.

Komoly uniós forrásokat fordít most az állam a kompetencia alapú oktatás bevezetésére, hogy tartalmi megújulás következhessen be a közoktatásban. A jelentős pályázati pénzből négy körmendi nevelési intézmény is nagyobb összeghez jutott. A megyei fenntartású oktatási intézmények közül 20-21 millió forintos támogatást kapott a Kölcsey Ferenc Gimnázium és a Rázsó Imre Szakközépiskola és Szakiskola - tájékoztatott Mészáros Árpád, a megyei önkormányzat oktatási bizottságának vezetője.

A városi fenntartású intézmények közül a Dr. Batthyányné Coreth Mária Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálat, valamint a Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény együttes pályázatán 42 millió forintot nyertek a kompetencia alapú oktatás fejlesztésére - ismertette az eredményt Farkas Tiborné, az önkormányzat oktatási referense. Az elnyert támogatás teljes mértékben elszámolható, önrészt nem igényelt.

Mit is jelent a kompetencia alapú oktatás? Az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük alatta, mely lehetővé teszi a különböző képességek, készségek fejlesztését, nemcsak ismereteket közvetít szervetlenül, hanem életszerűvé teszi a tanítást, hogy a tananyag értelmet nyerjen a gyerekek számára. Ennek egyik elengedhetetlen feltétele a pedagógiai módszertani kultúra megújítása: a problémaközpontú tanítás, vagy a cselekvésből kiinduló gondolkodásra nevelés, a felfedeztető tanítás-tanulás, a tevékenységen alapuló fejlesztés bevezetése.

A kompetencia alapú pályázatokkal ezt az új szemléletet és ezeket az új módszereket kívánják meghonosítani a magyar közoktatásban, hogy a felnövő nemzedék használható tudáshoz juthasson, és megfelelő - például probléma és konfliktusmegoldó - képességek fejlődjenek ki bennünk, hogy valóban boldogulni tudjanak.

Mint Farkas Tibornétól megtudtuk, a múlt év júniusától ez év szeptemberéig tartó projektben a két városi intézményből 28 pedagógus és 259 gyermek vesz részt. Két-két óvodai csoportnak van lehetősége a "Bartóki" és a "Dienes oviban" e módszer szerint nevelni a gyermekeket. A Kölcsey iskolában pedig az első és ötödik osztályban történik a szövegértés, a matematika és az idegen nyelv területén az új módszer szerint történő tanítás, valamint a Zeneiskolában.

Elkövetkező számainkban beszámolunk róla, hogy az egyes intézménytípusokban milyen lehetőségek honosodnak meg a kompetencia alapú pályázat által.

(KH)